Rodzima super żywność (superfood)


Rodzima super żywność (superfood)

Kasza quinoa, jagody goji, spirulina – od jakiegoś czasu jest już o nich dosyć głośno, ale czy nie zapomnieliśmy o naszej rodzimej super żywności?

Kasze

jęczmienna, gryczana, jaglana, wszystkie są bogactwem błonnika i składników mineralnych. Wspomagają oczyszczanie organizmu z toksyn, dostarczają sporej dawki energii i dają uczucie sytości na długo.

Siemię lniane

niepozorne małe, brązowe nasiona pełne wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, witamin i minerałów. Zaparzony napar swoim wyglądem przypomina białko jajka. Jeśli komuś ta forma nie odpowiada, podpowiadamy, że w formie nasion (także zmielonych) stanowi doskonały składnik wypieków, deserów czy past.

Jabłka

powszechne i niedoceniane! Jabłek jest kilkanaście odmian, każde różniące się aromatem, kruchością, wyglądem, skórką, a nawet wielkością. To co wspólne to bogactwo błonnika, kwasów organicznych i łatwo przyswajalnych witamin. Miąższ w większości stanowi woda, więc mogą być śmiało spożywane nawet przez osoby na diecie. Polecamy na surowo!

Buraki

wspaniałe warzywa, dostępne niemal cały rok! Bulwom przypisuje się właściwości oczyszczające i wzmacniające, ale nie zapominajmy o liściach, które mogą stanowić składnik zup czy sałatek. Pamiętajcie, aby obierać je dopiero po ugotowaniu lub upieczeniu!

Jagody

nie tylko te leśne, ale także borówki, żurawina, truskawki, maliny to bogactwo antyoksydantów oraz witamin. A do tego pyszna przekąska! Ponieważ sezon na te owoce trwa krótko, polecamy zachować ich smak w sorbetach. Owoce wystarczy zgnieść i dosłodzić do smaku (ewentualnie dodać wody) i zamrozić w pudełku.

Zioła

rumianek, melisa, pokrzywa to sztandarowe rośliny w staropolskich apteczkach. Suszony kwiat rumianku i olejek eteryczny z niego uzyskiwany, służy do łagodzenia zmian skórnych i odczynów alergicznych (zewnętrznie), a wewnętrznie jako środek przeciwskurczowy. Surowcem leczniczym melisy i pokrzywy są liście. Tą pierwszą docenia się szczególnie za działanie uspokajające oraz walory smakowe (składnik sałatek i koktajli), a drugą za właściwości oczyszczające.

Rokitnik

roślina z pomarańczowymi owocami, które swoim składem dorównują składem jagodom goji czy acai. Wyróżnia go to, że w swym składzie oprócz sporej dawki witaminy C, zawiera także substancje ograniczające jej straty podczas przetwarzania. Zawiera także czterokrotnie więcej witaminy E niż nasiona słonecznika! Owoce najlepiej spożywać  postaci soku, który ze względu na swoją cierpkość będzie doskonałym składnikiem koktajli.

Propolis

produkt pszczeli, inaczej kit pszczeli. To mieszanina wosków, żywicy, pyłków, nektaru i wydzielin pszczelich o silnych właściwościach przeciwzapalnych. Przez wielu traktowany jako naturalny antybiotyk.

Macie pomysł co jeszcze powinno znaleźć się w zestawieniu? Dajcie znać w komentarzach!

 

 

1 Komentarz

Dodaj swój
  1. 1
    MC

    to prawda, marketingowcy pracuja nad tym jak przekonac nas (skutecznie chyba zreszta) to co „zza morz i gor” lepsze a rzeczywiscie mamy tez lokalne super…
    Dodalabym olej lniany (najlepiej budwigowy), kiszonki i przetwory mleczne jak kefir, maslanka itd. Nie zapominajmy ze wiele produktow tzw. superfood spelnia te funkcje jesli sa w miare swieze i nie leza na polkach (nie wspominam juz o transporcie) miesiacami. Siemie lniane zmielone jest rzeczywiscie suerzywnoscia i spelni swoje funkcje tylko jesli zmielone chwile przed spozyciem.

+ Skomentuj